Näyttelytoiminta

IMG_25199Suomessa järjestetään vuosittain useampia paikallisyhdistysten järjestämiä virallisia näyttelyitä. Pääkaupunkiseudun Fretit ry järjestää vuosittain kahta näyttelyä. Capital! näyttelyä on järjestetty 2009 vuodesta ja se ajoittuu marras-joulukuulle sekä loppukesällä pidettävä ulkotapahtuma Kesä Piknik. Uudempana näyttelynä on alkukesäisin Tampereen seudun fretit ry:n järjestämä Tammerferret, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa 2015 vuonna.

Näiden lisäksi lähivuosina on ollut myös muutamia yksityisten tahojen järjestämiä näyttelyitä mm. Valentines Ferret Show sekä Fantastic Ferret-näyttely.

Vuonna 2011 järjestettiin Suomen Frettiliiton ensimmäinen Finnish Ferret Festival frettinäyttely.  SFL ry:n näyttelyissä tuomareina toimivat SFL ry:n hyväksymät tuomarit ja näin ollen arvosteluperusteet ovat SFL ry:n frettistandardin mukaiset. Finnish Ferret Festival on kaikille avoin kansainvälinen näyttely.

Epävirallisia eli pet-näyttelyitä järjestetään toisinaan yhdistysten toimesta ennalta määräämättöminä ajankohtina. Pet-näyttelyissä arvostetaan enemmän fretin hoidollisia asioita yms. lemmikin ominaisuuksia kun taas virallisissa näyttelyissä anatomialla on suurempi painoarvo. Liitto on parina vuotena pitänyt leikkimielisen Hupi-shown PetExpo messuilla.

Suomen Frettiliitto, SFL ry on tehnyt freteille standardin, joka määrittää millainen fretin tulee olla.

Katso Frettistandardi ›