Kasvatus

Fretin kasvatus on muutakin kuin ihanien pörröisten pentujen hoitoa ja leikittämistä. Kasvattajalla on myös suuri vastuu. Vastuu tuottaa mahdollisimman terveitä, pitkäikäisiä ja hyväluonteisia lemmikkejä. Vastuu olla tukena ja auttaa, jos kasvatin omistajille tulee ongelmia. Mikään ei ole sydäntäsärkevämpää, kuin nähdä omistajan tuska kun kasvatti taistelee elämästään sairautta vastaan. Fretin kasvatus on muutakin kuin iloa ja onnea. Fretti on ihana lemmikki, mutta sillä on omat huonot puolensa. Kasvattajan vastuulla on varmistaa, että ostaja tiedostaa millaisen lemmikin on hankkimassa, jotta kaikille osapuolille harmillisilta lopputuloksilta vältytään.

Pentujen aikaan saaminenkaan ei ole aina helppoa ja vastaan tulee monenlaisia murheita. Pahimmassa tapauksessa vaakalaudalla on sekä emon että pentujen henki. Sudenkuoppien välttämiseksi on hyvä olla kokeneiden kasvattajien tuki taustalla. Liiton kasvattajat jakavat tietoa ja kokemuksiaan omassa ryhmässään. Frettiliiton kasvattajissa on useita pitkänlinjan harrastajia, sekä uusia aktiiveja – voisiko sen parempaa taustajoukkoa toivoa kasvatuksen tueksi.

Frettiliiton pyrkimys on ohjata frettien kasvatusta suunnitelmallisesti positiiviseen suuntaan. Tärkeimpänä tavoitteena on luoda terveitä ja pitkäikäisiä frettejä. Terveyden lisäksi haluamme pitää fretin mahdollisimman luonnonmukaisena, ilman erikoisuuksia ja ääripään jalostussuuntauksia, silti säilyttäen luonteen lemmikille sopivana.

Frettiliitto toivoo kaikkien frettien hyvinvointiin ja laadukkaaseen kasvatukseen panostamista haluavien kasvattajien hakevan kasvatusnimeä Frettiliitolta!