Fretti, koronavirukset (COVID-19, FRECV) ja influenssa

Nyt kun koronavirus on ajankohtainen aihe, on hyvä ottaa puheeksi fretit, koronavirus sekä kausittainen influenssa.

Koronavirus COVID-19

Koronaviruksen (COVID-19) osalta tällä hetkellä ei ole tavattu vielä tapausta, jossa koronavirus olisi tarttunut frettiin, saatika muuhun lemmikkieläimeen, ihmisen välityksellä. Hong Kongissa on tiedettävästi yhden koiran näytteestä löytynyt COVID-19 virusta, mutta muuten eläimellä ei ole ollut sairauteen tyypillisiä oireita. Tapausta ei pidetä huolestuttavana vielä lemmikkieläinten osalta.
Kuitenkin freteillä on erityinen asema taistelussa tätä valtoimenaan leviävää koronavirusta vastaan. Nimittäin tällä hetkellä Saskatoonin laboratoriossa kehitellään rokotetta, johon testattavaksi koe-eläimeksi on valikoitunut fretti. Valinta on tullut yksiselitteisesti siitä syystä, että freteillä on todettu herkkyys COVID-19 viruksen tartuntaan. Kyseessä ei ole ainutlaatuinen tapaus, sillä frettejä on aiemminkin käytetty koe-eläiminä esimerkiksi SARS-CoV-viruksen rokotteen testaamiseen.

Koronaviruksen eri muodot

Kuten useilla eläinlajeilla, myös freteillä tavataan erilaisia koronaviruksen aiheuttamia tauteja, jotka eivät ole kytköksissä ihmisillä tavattuihin viimeaikaisiin COVID-19-tartuntoihin. Freteillä yksi koronaviruksen muoto on FRECV (Ferret enteric coronavirus) , joka aiheuttaa mm. ECE (Epizootic Catarrhal Enteritis) -suolistosairautta (tunnetaan myös kansanomaisesti nimellä ”vihreä-lima-ripuli”-tauti). Sairaus on hyvin tarttuva ja altistuneet eläimet tulisi pitää erossa muista yksilöistä.
Koronaviruksesta on löydetty Hollannissa (tutkimuksen tehnyt Dr Bart Haagmans Erasmus MC:stä) uusi mutatoitunut muoto, jota on löydetty ympäri fretin kehoa. Mutaatio on niin uusi, ettei testiä diagnoosille ole vielä löydetty ja diagnoosit perustuvat tällä hetkellä oireisiin. Virus vaikuttaa immuunijärjestelmään, joka tekee fretin herkäksi muille infektioille (kuten bakteerit raakaruoassa). Virus tarttuu tiedettävästi ulosteen välityksellä sekä epäilty tarttuvan myös muussa kanssa käymisessä.

Flunssakausi ja fretit

Ainakin fretin osalta, influenssa on zoonologinen, eli voi tarttua fretistä ihmiseen ja toisin päin. Oireet ovat hyvin samankaltaisia kuin ihmisellä, sierain vuodon ja kuumeen lisäksi fretillä voi esiintyä mm. ruokahaluttomuutta, yskää, silmien vuotamista, kuumetta, tärinää, apaattisuutta ja heikkoutta. Usein flunssa parantuu itsestään päivissä kotihoidolla, mutta pahimmillaan voi kehittyä hengenvaaralliseksi keuhkokuumeeksi.

Kuinka suojaan frettini sairauksilta?

Ohessa vinkkejä, joita noudattamalla vältät fretin sairastumisen. Vinkkejä napattu @MustelidMadnessin päivityksestä:
  • Muista käsihygienia! Pese kädet huolellisesti saippualla ennen käsittelyä.
  • Jos itse sairastut flunssaan, vältä frettien käsittelyä mahdollisimman paljon. Jos olet todella sairas, voit harkita jopa freteille erillistä hoitajaa, ettet altista frettejäsi tartunnalle.
  • Jos sinulla on useita frettejä, järjestä tarvittaessa sairaalle fretille oma vedoton tila, jossa ei ole kontaktissa muihin yksilöihin.
  • Jos vierailet frettiesi kanssa frettitapahtumissa, älä anna muiden koskea fretteihisi, varsinkaan ilman käsien pesua ja desinfiontia.
  • Vältä frettiesi kontaktia sairaiden yksilöiden kanssa.

Flunssainen fretti

Flunssainen fretti aivastelee sekä sieramissa ja silmissä voi esiintyä vuotoa. Kuva: Milla Poikolainen

Jos fretillä on flunssan oireita tai frettisi on todettu sairastuneen flunssaan:

• Pidä fretti vedottomassa tilassa
  • Varmista, että fretti syö ja juo tarpeeksi. Voit antaa sairaalle fretille tukiruokintana korkea energista toipilasruokaa. (esimerkiksi Hill’s AD ja Ryoal Canin Convalence Support)
  • Jos vointi huononee tai ruokahalu katoaa, käänny eläinlääkärin puoleen. Pahimmassa taudissa voidaan tarvita antibiootteja ja nesteytystä.
  • Vältä kontakteja muihin eläimiin, äläkä vie potilasta tapahtumiin.

Lähteet:

Kirjoittaja: Milla Poikolainen, Suomen Frettiliiton terveystoimikunta.

Suomen Frettiliitto kouluttaa uusia näyttelytuomareita

Näyttelytuomarikoulutukseen pääsee valintakokeen kautta muutama halukas tietyin väliajoin. Valintakoetilaisuus järjestetään etukäteen ilmoitettavan näyttelyn yhteydessä ja siitä ilmoitetaan liiton sivuilla sekä fb-ryhmässä. Koulutukseen pääsemiseen vaaditaan jo valmista kokemuspohjaa mm. pitkää fretin omistajuutta, ulkomaalaisiin näyttelyihin osallistumisen, sihteeröintikokemuksen ja näyttelyn järjestämisen muodossa. Myös kielitaito on tarpeellinen. Kaikki luetellut vaatimukset eivät ole pakollisia, mutta mitä enemmän kokemusta hakija omaa, sen helpommin koulutukseen tulee valituksi. Koulutuksesta kiinnostuneille lähetetään esitietolomake täytettäväksi, ja kokeeseen kutsutaan potentiaalisimmat hakijat.

Toiminnan ollessa pienimuotoista, ja koulutusresurssien rajallisuudesta johtuen, otetaan koulutukseen kerralla vain 2-3 kokelasta. Frettiliiton aktiivijäsenet ovat etusijalla, mikäli kriteerit täyttyvät.

Kysymysasioissa voit ottaa yhteyttä: puheenjohtaja@frettiliitto.fi

Muutos kasvattajasitoumukseen

Kasvattajasitoumuksen kohtaa 21. on muokattu. Uusi muoto on: ”Kasvattajan täytyy kuulua johonkin Suomen Frettiliiton jäsenyhdistykseen aktiivisena kasvatusaikana.”  Aiemmin ollut muoto ”En kuulu toiseen yhdistykseen tai järjestöön, joka myöntää muille suomalaisille, kuin SFL hyväksymille kasvattajille, kasvattajanimiä tai sertifikaatteja, tai määrittelee frettien jalostuskelpoisuutta.”  koettiin palvelevan kasvattajia vähemmän kuin nykyinen.

Koko kasvattajasitoumuksen pääset lukemaan täältä.

FFF 2018

Näyttely oli Suomen Frettiliiton juhlanäyttely, Frettiliitto täytti 10 vuotta. Tuomareina toimivat Nelli Elo ja Maisa Thurman. Näyttely järjestettiin Siilinjärvellä Toimintakeskus Kirsussa.

Luokka 1, Veteraanit

12.4 Pickpocket’s Niffler ”Nitro”, 85 p
12.5 Indigo is Sibirskih Afin ”Tahvo”, 79 p
12.3 Fast&Furry Ferrets Black Jasper ”Saastamoinen” -poissa

VSP: ACH’s Sensational Oversight ”Naga”

Paras Veteraani: E-Pic’s Name of the Wind ”Navi”
Paras Seniori I: ACH’s Sensational Oversight ”Naga”
Paras Juniori: E-Pic’s Spirit of Cressida ”Rudi”

Paras musta soopeli: E-Pic’s Name of the Wind ”Navi”
Paras soopeli: Pickpocket’s Fat Boy Lo ”Jesper”
Paras suklaa: FireFlame Ferrets Hot Wheels Valiant ”Routa”,
Paras pastelli: Pickpocket’s Whisper of the Heart ”Aava”
Paras albiino: Nightshade’s Cotton Candy “Pörrö”
Paras kuviollinen: Nostrofuretti Pyx ”Pabi”
Paras pitkäkarvainen: Nightshade’s Cotton Candy “Pörrö”

Valiot:
Pickpocket’s Bloody Mary ”Veela”
Ferris ”Ramonen”
Pickpocket’s Serene Sunrise ”Aviya”
Ted Ferret Majestik ”Raven”

7-vuotta täyttäneille freteille myönnetään ikäsertifikaatti

Suomen Frettiliitto myöntää vuodesta 2018 alkaen 7 vuotta täyttäneille freteille ikäsertifikaatin. Sertifikaatilla Frettiliitto haluaa tukea sekä ennen kaikkea onnitella pitkän iän saavuttaneita frettejä. Sertifikaatti lähetetään omistajalle postitse ja päivänsankarit tullaan julkaisemaan Frettiliiton Facebook-sivuilla.

Sertifikaattia voi hakea, kun fretti on täyttänyt 7 vuotta. Huomioithan, että hakemusta ei voi tehdä etukäteen, vaan sertifikaattia tulee hakea aikaisintaan fretin syntymäpäivänä. Kuolleille freteille emme myönnä uusia sertifikaatteja. Sertifikaattia voit hakea fretillesi lähettämällä täältä hakemuksen.

Muutos kasvatuseläimille vaadittuihin polvimääriin

Kasvatustoimikunta tekee muutoksia kasvatuseläimille vaadittuihin polvimääriin. Aikaisemmin vaaditun kahden polven sijaan kasvatuseläimiltä vaaditaan tulevaisuudessa kolme polvea sukutietoja. Polvimäärän nostosta on keskusteltu yhdessä kasvattajien kesken, ja asiasta ollaan oltu yksimielisiä. Muutos koskee uusia rekisteröitäviä eläimiä, ei jo rekisteröityjä/hankittuja kasvatusyksilöitä.

Tarvittavat tiedot ovat seuraavat:

Yksilön vanhemmat: Nimi, syntymäaika, väri, sukupuoli, kasvattajan nimi ja/tai syntymämaa

Yksilön isovanhemmat: Nimi, syntymäaika/vuosi, väri, sukupuoli

Yksilön isoisovanhemmat: Nimi, syntymäaika/vuosi, väri (2/3 tiedoista), sukupuoli

Mikäli kasvatusfretin tiedot ovat puutteelliset, hakee kasvattaja fretille poikkeuslupaa pentuetta varten.

Kasvatustoimikunnan keskusteluissa (sekä kasvattajien välisissä keskusteluissa) on noussut esille kasvattajanimen ikärajan nostaminen. Kasvatustoimikunta esittää, että kasvatusnimeä hakevan henkilön ikäraja nostettaisiin 21 ikävuoteen, jotta arvokasta kokemusta karttuisi pelkän omistajuuskokemuksen lisäksi. Ehdotuksena olisi, että 18 vuotta täyttänyt lupaava hakija voisi ennen tuota ikärajaa hakea nimeä kahden Mentor-tasoisen kasvattajan suosituksella, eikä nimensaantia näin ollen suljeta pois nuoremmiltakaan hakijoilta.

Määritys standardilinjaiselle fretille

Standardilinjainen fretti 20.2.2018

Suomen frettiliitto on tehnyt määrityksen yhdessä kasvatustoimikunnan ja SFL ry hallituksen kanssa standardilinjaiselle fretille.

Määrityksessä standardilinjaisen fretin suvussa on vain lyhytkarvaisia frettejä perusväreissä. Perusväreihin kuuluvat/lukeutuvat musta soopeli, soopeli, albiino, pastelli, suklaa (kaneli). Jos sukulaisista löytyy mittiä, mäyrää, pandaa, rouni, DEW (marked white) tai self väritystä, linjaa ei katsota standardiksi. Myöskään ppk tai pk karvanpituus ei ole sallittu.

Frettiliitto määrittelee standardifretin yksilötasolla genetiikan mukaan, sillä perusvärisiä yksilöitä voi syntyä myös ”fancy” vanhemmista, jolloin fretti näyttää standardilta, mutta se ei geneettisesti sitä ole. Näin ollen standardifretillä tarkoitetaan standardilinjaista frettiä. Standardilinjassa otetaan huomioon myös sukupuun ulkopuoliset sukulaiset, esim. vanhempien ja isovanhempien sisarukset, sillä vaikka nämä eivät sukutaulussa näy, niillä on sama geneenipooli, ja jos lähisukulaisilla esiintyy muuta kuin lyhyttä karvaa ja perusvärejä, se tarkoittaa sitä, että linja ei ole geneettisesti standardi. Pienet valkoiset merkit kaulassa tai tassussa luetaan värivirheeksi, eivätkä ne kuulu standardimäärityksessä mainittuihin kuvioihin.

Lisäyksenä Suomen frettiliitto ry ottaa käyttöön virallisten ulkomaankielisten termien rinnalle ns. selkosuomi-versiot. Jatkossa standardi = perusväri ja fancy = erikoisväri.

Auta meitä rakentamaan tilastoa frettien kuolinsyistä

SFL ry kerää tietoa frettien kuolinsyistä sekä kuolemaan johtaneista sairauksista. Arkiston tarkoituksena on tilastoida frettien kuolinsyitä, ja sitä kautta helpottaa eläinlääkäreitä ja omistajia löytämään informaatiota sairauksista.

Auta meitä tilaston rakentamisessa ja lähetä frettisi kuolinsyytutkimustodistukset täältä.

Suomen Frettiliiton erikoispalkinto 2017

Lauantaina 14.10.2017 Finnish Ferret Festival – näyttelyn yhteydessä jaettiin Suomen Frettiliiton oma Erikoispalkinto.

Tänä vuonna äänestys oli avoin ja yleisö sai äänestää omaa ehdokastaan. Ehdokkaita oli kahdeksan ja ääniä tuli runsaasti. Yksi henkilö sai ylitse muiden ääniä.

Kommentteja voittajasta;
”Hän on aktiivinen harrastaja joka tuntuu olevan aina valmiina toimimaan oli kyseessä sitten liiton toiminta, näyttely järjestelyt tai yleisesti muiden harrastajien auttaminen. Hän on positiivinen ja luotettava harrastaja, jonka kanssa on ilo tehdä juttuja.

Hän on tehnyt valtavan työn liiton sivujen ja graafisen ilmeen uudistamiseksi sekä luonut aktiivisen sosiaalisen median kanavan liitolle. Erityismaininta liiton sivuista, jotka nykyään toimivat loistavasti ja niistä on selkeä etsiä haluamaansa tietoa. Hän on puhaltanut liittoon uutta energiaa ja uskottavuutta. Sen lisäksi hän on tehnyt upeita kuvituksia yhdistyksille sekä mm. ollut taittamassa liiton lehteä.

On hienoa palkita tällaisia uusia aktiivisia tekijöitä, koska sellaisia liitto juuri tällä hetkellä tarvitsee. On äärettömän hienoa, että hän pyyteettömästi antaa ammattitaitoaan liiton käyttöön ajan lisäksi.”

Kiitokset äänestäjille ja onnea palkinnonsaaja Milla Poikolainen 🙂

t. Maisa / SFL ry, pj