Osallistuminen

Tuomari arvostelee frettiä.

Mitä frettinäyttelyissä tapahtuu

Monet uudet ihmiset tuntuvat vierastavan näyttelyitä. Syitä on varmasti lukuisia mm. epätietoisuus siitä tarvitseeko omistajan näyttelyssä osata tehdä jotakin, onko oma fretti näyttelyyn soveltuva jne. Tämän kirjoituksen tarkoitus on hälventää epätietoisuutta ja rohkaista ihan kaikenlaisia frettejä ja omistajia osallistumaan rohkeasti näyttelyihin.

Miksi näyttelyihin kannattaa osallistua?

Näyttelyt ovat paljon muutakin kuin vain palkintojen tavoittelua. Näyttelyiden perimmäinen idea on viettää hauskaa aikaa samanhenkisten ihmisten kanssa.

Näyttelyissä on mahdollista:

• Saada monenlaista tietoa, niin freteistä, yhdistyksistä kuin kasvattajistakin.
  • Tutustua ihmisiin fooruminimimerkkien takana, muihin omistajiin, yhdistysten toimihenkilöihin ja kasvattajiin.
  • Nähdä monenlaisia frettejä.
  • Saada tuomarin puolueettoman arvion frettinsä kunnosta ja olemuksesta.
  • Osallistua päivän aikana järjestettäviin hauskoihin ajanvietekilpailuihin, mm. valokuva- ja kaunein häkki -kisa.
  • Ostaa freteille suunnattuja tuotteita. Näyttelyissä on mukana sekä ruoka- että tarvikemyyjiä.
  • Rekisteröidä fretti Suomen Frettiliiton rekisteriin.
  • Saada frettinsä sirutetuksi.

Osallistumalla näyttelyihin autat suomalaisten frettien tilannetta tukemalla frettiyhdistysten toimintaa!

Millaiset fretit saavat osallistua näyttelyihin?

Oikeastaan kaikki fretit ovat enemmän kuin tervetulleita näyttelyihin.

Ainoat rajoitukset osallistumiseen ovat:

• Fretillä tulee olla voimassa oleva penikkatautirokotus. Pennuilla tulee ottaa huomioon ensimmäisen rokotuksen jälkeinen varoaika (14vrk), jolloin vasta-ainetasot nousee.
  • Fretin tulee olla vapaa loisista esim. korvapunkit
  • Fretti jolla on ollut vatsatautioireilua kuukauden sisällä näyttelyajankohdasta, ei tule osallistua näyttelyyn.
  • Sairaana tai toipilaana oleva fretin tulee jäädä kotiin toipumaan.
  • Raskaana olevat ja imettävät naaraat eivät saa osallistua.

Millaisten frettien kannattaa osallistua näyttelyyn?

Sama vastaus kuin edellisessä kysymyksessä, kaikenlaiset! Joskus omistajia jännittää tuoda näyttelyyn frettinsä jos se näykkii vieraita ihmisiä. Huoli on kuitenkin turha, sillä suurin osa freteistä saattaa purra kokemattomissa käsissä ja/tai vieraita ihmisiä. Tuomarit ovat erittäin kokeneita käsittelemään frettejä, myös vaikeitakin tapauksia. Kokenut tuomari näkee fretin eleistä onko se potentiaalinen purija ja käyttää aina otteita joissa fretin on vaikea päästä puremaan.

On äärimmäisen harvinaista, että fretti hylättäisiin puremisen vuoksi. Jotta fretti hylättäisiin puremisen vuoksi, pitäisi sen olla todella vihamielinen ja hyökkäävä, kyseessä ei olisi vain näykkijä.

IMG_19175

Näyttelypäivän kulku:

Ensimmäiseksi näyttelyyn saapuessa on sisäänkirjaus. Sisäänkirjauksessa järjestäjät tarkistavat, että fretillä on voimassa oleva penikkatautirokotus merkittynä rokotuskorttiin ja antavat omistajalle ”infopaketin”. Paketissa on mm. frettisi osallistumisnumerolappu, joka viedään tuomarille fretin mukana. Usein näyttelyissä toimii kaksi tuomaria saman aikaisesti eri luokkia arvostellen. Omistajan tulee seurata milloin on oman fretin luokka vuorossa ja valmistella fretti arvosteltavaksi.

Fretit viedään arvosteluun pienehkössä kuljetuskopassa, johon tulee kiinnittää sisäänkirjauksessa annettu fretin osallistumisnumero. Kuljetuskoppa fretteineen viedään tuomarille ”fretinkantajien” toimesta. Toisissa näyttelyissä omistajan tulee viedä fretti ja kuljetuskoppa fretinkantajien osoittamalle pöydälle odottamaan omaa vuoroaan ja toisissa fretinkantajat tulevat hakemaan kopan suoraan omistajalta. Arvostelun jälkeen fretti palautetaan kuljetuskopassa palautuspöydälle josta omistaja saa sen hakea tai suoraan omistajalle.

Osallistuvat fretit jaetaan luokkiin tiettyjen ominaisuuksien mukaan, mm. sukupuoli, ikä, leikkattu/leikkaamaton ja toisinaan myös värin. Luokkajaot tehdään osallistujakunnan mukaan, samankaltaisia yhdistellen jos luokkaan ei muuten tule tarpeeksi osallistujia. miniminä useimmiten 3-4 frettiä. Luokkajaoista päättävät järjestäjät tapauskohtaisesti.

Mahdolliset luokkajaot:

Ikäluokat:

• Veteraanit (yli 4-vuotiaat)
  • Seniorit (1-4-vuotiaat).
  • Juniorit (alle 1-vuotiaat)

Sukupuoli:

• Uros
  • Naaras

Leikkaus-status:

• Leikattu (steriloidut naaraat ja kastroidut urokset)
  • Leikkaamattomat (steriloimattomat, kastroimattomat, implantoidut ja vasektomoidut)

Värijako

• Soopelit(soopelit, mustat soopelit ja mustat)
  • Muut värit(kaikki muut värit: pastellit, suklaat, valkoiset yms)

Koska fretit on jaettu luokkiin ominaisuuksien mukaan, on myös vanhemmilla ja leikatuilla lemmikkifreteillä mahdollisuus voittaa palkintoja, vaikka ne eivät olisikaan niin hyvässä kunnossa enää kuin nuoremmat ja leikkaamattomat kilpailijat. Hyvä kokenut tuomari osaa ottaa huomioon fretin iän ja leikkaus-statuksen arvostelussa, eikä esim. vaadi, että viisi vuotiaalla fretillä olisi yhtä täydelliset hampaat kuin yksi vuotiaalla. Näiden lisäksi myös parhaat väriensä edustajat palkitaan myös(eivät ole sidoksissa luokkajakoon).

Niin jaettavat palkinnot kuin näyttelyiden luokkajaot ja näyttelysäännöt ovat näyttely/järjestäjä- ja tapauskohtaisia, joten ne kannattaa aina tarkastaa näyttelyiden sivuilta ja paikan päällä näyttelyluettelosta.

Lisätietoa palkinnoista ›

Mitä fretti tarvitsee näyttelyssä?

Näyttelyt kestävät useita tunteja, joten fretille kannattaa olla mukana joko häkki tai aitaus, jotta fretin ei tarvitse olla pienessä kuljetuskopassa koko näyttelyn ajan. Näyttelyssä saattaa olla mahdollista myös vuokrata häkki, jos sellaisen on ennakkoon varannut. Häkkiin tulee luonnollisesti ottaa sisustustarpeet, vessalaatikko, petivaatteita jne.

Arvosteluun fretin kanssa menevän kuljetuskopan tulee olla pienehkö, esim. Atlas 10 tai Atlas 20, Clipper 1 tai Clipper 2. Arvostelukoppaan tulee laittaa kevyesti sisustusta, jotta tuomarin ei tarvitse etsiskellä frettiä petivaatteiden sisältä. Imukykyinen kangas esim pieni pyyhe on kuitenkin hyvä olla kopassa, jotta mahdollinen koppaan päästetty pissa imeytyy kankaaseen eikä fretti ole yltäpäältä virtsassa. Arvostelukopassa ei tule olla näkyvissä omistajan tai fretin nimeä tai ne tulisi peittää esim. maalarinteipillä.