Frettistandardi

219258_10150172250299118_5389344_oFrettistandardin tarkoitus

Fretti on luonnonvaraisesta hilleristä kesytetty lemmikkieläin. Hillerin ruumiinrakenne on muovautunut sen elintapojen mukaan. Hilleri metsästää ravinnokseen jyrsijöitä maanalaisissa tunneleissa, jonka vuoksi se on muodoltaan erityisen pitkänomainen, notkearunkoinen ja lyhytraajainen. Hillerin luusto ja lihaksisto ovat kokoon nähden huomattavan voimakkaat.

Fretin jalostuksessa tulisi aina ottaa huomioon fretin luonnollinen lähtökohta, jotta ihminen ei muokkaisi eläintä epäluonnolliseen suuntaan. Standardi on tehty antamaan kasvattajille oikeanlaisen kuvan siitä millaisia frettejä tulee kasvattaa. Standardi kertoo myös siitä millaisia ominaisuuksia näyttelyissä tuomarit arvostavat. Näyttelyiden tarkoitus on paitsi olla mukavaa frettiyhteisöä yhdistävää toimintaa myös antaa osviittaa siitä miten hyvin jalostuksessa on onnistuttu pitämään laji toivotunlaisena eli lähellä alkukantaisia ulkoisia ominaisuuksia.

Mikä vaikuttaa fretin ulkoiseen olemukseen?

Fretin ulkoiseen olemukseen vaikuttaa huomattavasti neljä seikkaa. Jalostus, leikkausstatus, ruokavalio sekä liikunta. Ihminen voi jalostuksella luoda hyvinkin voimakkaasti alkuperäisestä eroavia ominaisuuksia. Tätä tulee välttää mahdollisten, vakavienkin ongelmien estämiseksi.

Hormonitoiminta vaikuttaa monin tavoin eläimen kuntoon. Leikkauttaminen ennen aikuisikää vaikuttaa luuston kehitykseen heikentävästi. Hormonitoiminnan loppuminen vaikuttaa myös lihaksistoon negatiivisesti. Nuorena leikattujen (alle 6-kk) frettien luusto on usein huomattavasti sirompi ja lihaksisto huonommin kehittynyt kuin pitempään leikkaamattomana pidettyjen.

Samoin kuin ihmisillä myös freteillä ruokavalio vaikuttaa paljon ulkoiseen olemukseen. Fretin optimaalinen ruokavalio sisältää runsaasti eläinperäisiä proteiineja sekä rasvoja. Laadukkaimmissakin kuivanappuloissa on fretille suhteellisen pieni proteiini- ja rasvaprosentti. Riippuen fretin elämäntilanteesta, kuten kasvuikä, toipilasaika tai aktiivinen elämäntapa, olisi ravinnossa hyvä olla enemmänkin ravintoaineita. Ravintoaineiden väärä suhde saattaa aiheuttaa ylipainoa, lihasten heikkenemistä ja luusto-ongelmia.

Aktiivinen elämäntapa ja liikunta vaikuttavat lihasten kehitykseen. Paljon aikaa häkissä viettävän fretin lihaksisto ei todennäköisesti saa tarpeeksi harjoitusta, jolloin lihaksisto jää heikoksi.

Freteillä ei ole maiden välistä yhtenäistä standardia jonka mukaan kaikki tuomarit arvostelevat. Jokaisen maan tuomareilla on omat käytäntönsä, arvonäkemyksensä ja arvosteluasteikkonsa. Suomen Frettiliiton tuomarit arvostelevat frettiä tämän standardin mukaisesti.

Suomen Frettiliitto ry suosittelee, että tämän standardin anatomisia määreitä käytetään ohjenuorana myös kasvatustyössä.

Standardilinjainen fretti

Standardilinjaisen fretin suvussa on vain lyhytkarvaisia frettejä perusväreissä. Perusväreihin kuuluvat/lukeutuvat musta soopeli, soopeli, albiino, pastelli, suklaa (kaneli). Jos sukulaisista löytyy mittiä, mäyrää, pandaa, rouni, DEW (marked white) tai self väritystä, linjaa ei katsota standardiksi. Myöskään ppk (puolipitkä) tai pk (pitkä) karvanpituus ei ole sallittu.

Standardifretti määritetään yksilötasolla genetiikan mukaan, sillä perusvärisiä yksilöitä voi syntyä myös ”fancy” vanhemmista, jolloin fretti näyttää standardilta, mutta se ei geneettisesti sitä ole. Näin ollen standardifretillä tarkoitetaan standardilinjaista frettiä. Standardilinjassa otetaan huomioon myös sukupuun ulkopuoliset sukulaiset, esim. vanhempien ja isovanhempien sisarukset, sillä vaikka nämä eivät sukutaulussa näy, niillä on sama geneenipooli, ja jos lähisukulaisilla esiintyy muuta kuin lyhyttä karvaa ja perusvärejä, se tarkoittaa sitä, että linja ei ole geneettisesti standardi. Pienet valkoiset merkit kaulassa tai tassussa luetaan värivirheeksi, eivätkä ne kuulu standardimäärityksessä mainittuihin kuvioihin.

Suomen Frettiliitto ry on ottanut käyttöön virallisten ulkomaankielisten termien rinnalle ns. selkosuomi-versiot. Standardi = perusväri ja fancy = erikoisväri.

Anatomia

Katso lisää ›